The World We Want

Home Insights / Inspiration from the Skoll World Forum
skoll_logo

Inspiration from the Skoll World Forum

I slutet av veckan var Kirsten och jag på Skoll World Forums årliga möte i Oxford för Socialt Entreprenörskap. Oxford var regnigt och rätt kallt men det vi upplevde räckte väl till för att värma oss. Det här blev vårt tredje Skoll Forum och vid det här laget känner vi så många att vi har fullt upp utan att behöva stå ensamma i något hörn som iakttagare. Eftersom stora konferenser är bland det värsta vi vet så är det en stor skillnad som gjort allt så mycket trevligare.

Jeff Skoll som grundade Ebay en gång i tiden har verkligen lyckats med två enastående saker. Han sammanför sedan snart tio år människor och organisationer som försöker hjälpa världen och dess mest utsatta med hälsovård, utbildning, sysselsättning och mänskliga rättigheter. Dessutom producerar hans filmbolag, Participant Media Group, kommersiella kvalitetsfilmer som även ska öka den sociala medvetenheten och helst leda till förändring. Participant står bakom filmer som En Obekväm Sanning (om miljön), Food Inc. (om mat och djurens rättigheter), The Cove (delfinslakt i Japan), Syriana (Mellanöstern med Clooney), Contagion (globalt virus), Snitch (USAs fängelsepolicy) och nu senast Lincoln (ras- och medborgarrättsfrågor).

Vi hade förmånen att få träffa en mängd fantastiska organisationer ledda av eldsjälar. Ett antal arbetar jag och min stiftelse The World We Want (3W) med sedan flera år.

Ett seminarium om Storytelling var relevant för oss inför förberedelserna med utställningen vi ordna på Fotografiska. Skoll-folket är enastående skickliga på att få fram budskap på olika sätt. Den kanske viktigaste påminnelsen är att man måste få fram det personliga i sina berättelser. Är det en film om hjärtkirurgi på barn i Afrika så måste ett personlig öde gestaltas och inte bara siffror och anonyma barn. Det ska vi ta fasta på både i vårt vanliga arbete (vi har tenderat att fokusera på generella resultat) och inför utställningen med Marcus Bleasdale.

När man tar del av en rörande berättelse utlöses bl.a. kortisol (vrede mm) och oxytocin (empati mm).  Experiment visar att mätning av nivån av oxytocin gör att man kan förutsäga bl.a. hur mycket en person kommer ge av sina medel till välgörenhet eller hjälp av en annan människa. Det är lite skrämmande att tänka sig att vi alla är riggade från start att göra det vi gör – predestinerade. Så är det så klart inte eftersom social forskning sedan länge påvisar att uppväxt är minst lika viktigt som arv. En annan iakttagelse Skoll gjort är att deras filmer ofta leder till 90-9-1. 90 % av tittare blir berörda och reflekterar personligen på något sätt, 9 % aktiverar sig tex genom att bli aktiva på sociala media, söka mer information mm, endast 1% kommer att försöka göra något reellt åt saken, bli riktiga aktivister. Men det finns metoder att dubbla antalet som kommer aktivera sig, man kan ge dem mer hjälp att aktivera sig, få handlingsinriktad information.

Vid prisutdelningen, som fick extra liv av Annie Lennox appell mot HIV, hedrades olika entreprenörer, bland dem en som får ut medicin till Indiens landsbygd, en annan som grundat 120 skolor i Pakistan och en som hjälper nyblivna länder och utsatta grupper göra sin röst hörd. För utförlig information och filmer gå till www.skollfoundation.org

Kirsten och jag var fyllda av entusiasm när vi lämnade staden där magnoliablommorna höll på att öppna sig. Man kan bli stärkt i sitt arbete av att se och höra om andra som lägger hela sina liv i vågskålen för en bättre värld.